Мистецтво примітивізму. Творчість Марії Приймаченко

Опубліковано:
  • Примітивізм – це тенденція в мистецтві, що має на меті навмисне використання примітиву шляхом спрощення художніх засобів, а також усвідомлене повернення до автентичних форм примітивного мистецтва. Тобто примітивізм виник визначально як тенденція серед художників-професіоналів на противагу академізму.
  • Під терміном «наївне» мистецтво часто мають на увазі напрям примітивізму, який включає творчість художників-самоучок, тобто тих, які не здобули академічної освіти, але які ввійшли до Українського фонду культури. Отже, «наївне» мистецтво не дорівнює примітивізму, бо примітивізм за своїм значення значно ширший. «Наївний» живопис існував паралельно із професійним, час від часу перетинаючись або навіть ворогуючи. Дуже влучно вирізняє «наївне» мистецтво від професійного сучасний український художник Микола Маценко: «Наївне мистецтво – це дуже великий пласт української культури. На мою думку, фундаментальна відмінність між професійним мистецтвом і наївним така сама, як між молитвою і психотерапією. Це два різні шляхи досягнення душевного балансу … Люди з народу, які не знають професійної «кухні», пишуть картини, бо не можуть не писати. Вони творять від душі. І досягають результату. Професіонали намагаються досягти того ж результату, того ж впливу на серце глядача, але діють згідно з певною професійною формулою».
  • Прикладом вшанування творчості Марії не тільки в Україні, а й поза її межами, слугує проголошення за рішенням ЮНЕСКО 2009 рік – роком Марії Приймаченко.

Завдання:

  1. Поясніть думку: «Живопис – заняття для сліпих. Художник малює не те, що бачить, а те, що відчуває»  Пабло Пікассо.
  2. Як можна пояснити особливості творчої манери Марії Приймаченко через призму цього висловлювання?
  3. Переглянути науково-документальний фільм до теми: “Світ і Марія Приймаченко».
  4. Спробувати сформулювати тему науково-дослідницької роботи відповідно до теми заняття, визначити актуальність, предмет та об’єкт дослідження.